Szkoła Podstawowa Specjalna nr 24 w Płocku

Historia

Historia placówki

1–go września 1992 roku w budynku przy ul. Kossobudzkiego 12 otworzyły się drzwi dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami. Gdy w Państwowym Domu Pomocy Społecznej  w Goślicach spaliła się szkoła, do której dowożono dzieci  z Płocka i okolic, powstał poważny problem  z dziećmi ze sprzężoną niepełnosprawnością. Rodzice nie wyrażali zgody na oddanie dzieci do zakładów specjalnych   i rozpoczęto batalię o powstanie nowej szkoły – szkoły życia. Czas mijał, a nam proponowano budynki piętrowe i zrujnowane  w żaden sposób niedostosowane do potrzeb naszych uczniów. Nadszedł rok 1992. Orzeczenia do kształcenia specjalnego otrzymały dzieci z Przedszkola 33 oraz dzieci z porażeniem mózgowym z likwidowanego Ośrodka TPD – owskiego. Zrobiło się bardzo ciasno. Komisja Sanepidu nie zakwalifikowała proponowanych izb lekcyjnych (klasy na piętrze, brak łazienek, podjazdów itp.). Dyrekcja, Rada Pedagogiczna oraz rodzice widzieli ogromną potrzebę stworzenia odrębnej placówki dla swoich wychowanków. Zajęli się tym były wiceprezydent Płocka – Pani Jolanta Krzemińska oraz były Kurator Oświaty Pan Andrzej Głowacki. Po latach czekania, szukania, dobijania się do różnych drzwi i serc wreszcie powstała szkoła.  Była duża, widna, parterowa,  położona w centrum miasta, a równocześnie z dala od wielkomiejskiego zgiełku. Szkoła nie posiadała barier architektonicznych, dysponowała nowoczesnym  sprzętem terapeutycznym.  W szkole pracowali ludzie o wysokich kwalifikacjach, bardzo zaangażowani w życie szkoły.

W kronice szkolnej z dnia 1.09.1992r. czytamy „…po latach czekania, szukania, dobijania się do różnych drzwi i serc „Mamy ją”. Jest duża, widna, parterowa, cudownie położona w centrum miasta,  a równocześnie z dala od wielkomiejskiego zgiełku. No, może nie wszystko na razie przypomina Szkołę naszych marzeń ale będzie nią…” Najpierw musiały być marzenia później starania o zdobycie środków i ludzi, którzy te marzenia będą realizowali, kontynuowali bądź doskonalili to co dobre i sprawdzone a eliminowali to co zbędne. Marzyliśmy o tym, by nasze dzieci uczyły się w godziwych warunkach.

,, Otaczać troską i miłością każde dziecko wzmacniać w nim to co dobre, uczyć pokonywania trudności i funkcjonowania w otaczającym świecie. Zapewnić pomoc w uczeniu się, w nabywaniu kompetencji niezbędnych w dorosłym życiu.”

Mijają kolejne lata. Przybywa uczniów, działalność rozpoczyna wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. W szkole zaczyna brakować miejsca. Parterowy budynek z karton gipsu pęka w szwach, nadgryziony zębem czasu zaczyna się sypać. Rozpoczyna się kolejna walka. Tym razem o nowy budynek szkoły. Wszyscy – rodzice, uczniowie i nauczyciele – marzą, że będzie duży, nowoczesny, super wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt do pracy z dziećmi. Czas płynie, przybywa kilometrów wydeptanych ścieżek do urzędów i ilości spotkań z osobami decyzyjnymi. I choć wszyscy zaczynają powoli  tracić nadzieję to jednak udaje się.

Wreszcie spełniają się nasze marzenia. Powstaje obecna siedziba naszej placówki – naszaSzkoła Marzeń”.

Dzisiaj możemy wspólnie cieszyć się z osiągniętego sukcesu. Udało nam się połączyć ludzi o różnych punktach widzenia, ludzi którzy często nie widzieli sensu naszej pracy, ludzi którzy wspierali nas finansowo i tych, którzy oddali swoje serce i prace na rzecz dziecka niepełnosprawnego.

Mimo tak wielu przeszkód jakie dziecko, nauczyciel i rodzic musi pokonać szkoła wychodzi z założenia takiego jakie głosił Lord Chesterfild : „ rzadko się zdarza ktoś kto się nadaje do wszystkiego i rzadko też ktoś kto zupełnie do niczego”.
Tak więc dzieci uczą się tu mówić, pisać, rysować, chodzić, pływać, gotować, pracują na komputerze, mówią „Makatonem”, „Blissem”,  „PCSem”, jeżdżą na rowerze, grają w tenisa, serfują w internecie, grają w sztukach teatralnych.

Tradycje

Do tradycji szkoły wpisały się takie imprezy jak: Pasowanie na ucznia, Przeglądy form teatralnych, Urodziny i imieniny uczniów, Zielone szkoły, Dzień Rodziny, Jasełka, Wigilia, Mikołajki, Wycieczki szkolne, Cykliczne zajęcia integracyjne z placówkami ogólnodostępnymi. Organizujemy zawody sportowe, a między innymi: Mityngi pływackie, Zawody lekkoatletyczne, Treningi aktywności motorycznej, Turnieje tenisa stołowego, Biegi przełajowe.  W szkole działała grupa teatralna „Bajkoludy”, obecnie „OdNova”. Grupa ta powstała podczas organizacji Ogólnopolskich Przeglądów Twórczości Artystycznej dla Dzieci i Młodzieży Specjalnej Troski. Kontynuacją dziesięciu edycji tego przedsięwzięcia są: Przeglądy Form Teatralnych Osób Niepełnosprawnych. Przedstawienia prezentowane przez naszych aktorów zostały nagrodzone w wielu prestiżowych, konkursach i przeglądach.

Znajdź nas na Facebook

Archiwa

Kategorie