Szkoła Podstawowa Specjalna nr 24 w Płocku

Aktualności

 Kanał nowości
  • Nie znaleźliśmy żadnych nowych postów

„Otoczyć troską” konferencja

Maj 01
07:39 2017

Artykuł przytoczony przez administratora strony za MSCDN Wydział w  Płocku (relacja z konferencji)

Poznanie potrzeb dziecka, zalety szkoły rodzenia, opieka medyczna nad dzieckiem przedwcześnie urodzonym – to tylko niektóre z tematów poruszanych podczas konferencji „Otoczyć troską…Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka”, w której wzięło udział ponad 150 nauczycieli placówek specjalnych, przedszkoli, nauczycieli akademickich, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, żłobków i JST.

Konferencję pod patronatem Marszałka Województwa Mazowieckiego, Prezydenta Miasta Płocka i Mazowieckiego Kuratora Oświaty  zorganizowali wspólnie MSCDN Wydział w Płocku oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących Specjalnych nr 7 w Płocku. Wśród zaproszonych prelegentów byli m.in. specjaliści w zakresie pediatrii i neonatologii, położnictwa i ginekologii, neurologopedii, oligofrenopedagogiki i psychologii. Warsztaty poprowadzili pracownicy ZSOS nr 7 w Płocku.

– Dzisiejsza konferencja jest dobrą okazją do podsumowania 10-letniej działalności Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka przy ZSOS nr 7 w Płocku” – rozpoczęła spotkanie Sylwia Kaczkowska, dyrektor placówki. „- Efektem naszej pracy jest objęcie terapią 540 dzieci z terenu miasta i okolic, wsparcie wszystkich rodziców, 90 proc. dzieci, które miały u nas terapię, rozpoczęło naukę w szkole ogólnodostępnej, powstanie nowoczesnej bazy dydaktycznej. Dzisiejsze spotkanie wynika z doświadczeń pracy wielu terapeutów. Wybrane zagadnienia uznaliśmy za najistotniejsze ze względu na to, że dzieci od 0 do 3 lat wymagają nie tylko wsparcia medycznego, ale równocześnie korzystania z terapii w zespołach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Celem konferencji jest zwiększenie kompetencji specjalistów w zakresie współpracy i budowania koalicji na rzecz małego dziecka z niepełnosprawnością oraz doskonalenie umiejętności diagnostycznych, interpersonalnych, organizacyjnych i terapeutycznych w obszarze wczesnego wspomagania” – podkreśliła.

Zaszczyt powitania gości przypadł podopiecznym ZSOS nr 7 – uczniom i małym dzieciom korzystającym z pomocy zatrudnionych w placówce specjalistów. Pod opieką Radosława Witkowskiego, oligofrenopedagoga i członka Polskiego Towarzystwa Carla Orffa, zaprezentowały swoje muzyczne talenty i doskonałe wyczucie rytmu, potwierdzając jednocześnie, że właściwa, profesjonalna opieka pozwala w pełni cieszyć się życiem i z dumą prezentować umiejętności przed tak wielką publicznością.

Tuż po muzycznym powitaniu wystąpili zaproszeni eksperci.

„- Często mówię, że położnictwo i opieka nad ciężarną są podobne do żeglarstwa” – tak o opiece na mamą i dzieckiem opowiadał  w swoim wystąpieniu Poznanie potrzeb dziecka – kontakt w fazie prenatalnej pierwszy prelegent – Marek Brzeziński, lekarz, specjalista położnictwa i ginekologii, Zastępca Ordynatora Oddziału Ginekologiczno-Położniczego Szpitala Świętej Trójcy w Płocku. „- Podczas żeglowania płyniemy, wieje wiatr, świeci słońce, jednak nagle może nas zaskoczyć chmura, której nie było w prognozie i spowodować dużo problemów. Zatem poza pozytywną stroną, żeglarstwo niesie za sobą wiele czynników ryzyka. Podobnie jest z pracą na sali porodowej. Z jednej strony doświadczamy cudu narodzin, z drugiej może zdarzyć sie coś, czego nie byliśmy w stanie przewidzieć i zmusić nas do intensywnego i gwałtownego działania. Ale potem obiekt naszych rozważań oddaję neonatologowi i wiem, że jest w dobrych rękach” – zakończył optymistycznie.

Po wykładzie Marka Brzezińskiego wystąpiła Jolanta Wróbel, położna środowiskowa i rodzinna, która przekonywała do udziału w  szkole rodzenia. Z kolei  Hanna Kajdas-Duda, lekarz, specjalista pediatrii i neonatologii, Ordynator Oddziału Neonatologii Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Płocku opowiadała o opiece medycznej nad dzieckiem przedwcześnie urodzonym. Kolejna prelegentka, Katarzyna Gano, oligofrenopedagog, zaprezentowała Metody oceny rozwoju dziecka w wieku 0-3 r.ż. Wspieranie rozwoju mentalnego i emocjonalnego. Agnieszka Kokoszczyńska, neurologopeda, oligofrenopedagog referowała wykład nt. Dziecko z opóźnieniem rozwoju mowy pod opieką neurologopedy. Skuteczna terapia: gabinet czy dom? Małgorzata Baranowska-Wideńska, lekarz, specjalista pediatrii i neurologii dziecięcej podkreślała na co zwrócić uwagę w rozwoju dziecka w odniesieniu do kamieni milowych, a Anna Bańka-Słowikowska, terapeuta integracji sensorycznej opowiadała o rozwoju zmysłowym dziecka. Agnieszka Sawicka, psycholog przedstawiła postawy rodziców w obliczu trudności rozwojowych dziecka w kontekście rodzic – specjalista, natomiast  Milena Kaniewska i Katarzyna Gierska, Asystentki rodziny w Dziale Wsparcia Dziecka i Rodziny w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Płocku zaprezentowały formy opieki nad dzieckiem zagrożonym niepełnosprawnością i jego rodziną z perspektywy asystenta rodziny.

Po części wykładowej odbyły się warsztaty, w których wzięło udział ponad 70 uczestników. Dotyczyły następujących zagadnień:
•    Dysfunkcje integracji sensorycznej poprowadziła Anna Bańka-Słowikowska, terapeuta integracji sensorycznej.
•    Wczesne wykrywanie wad słuchu i rehabilitacja dzieci z niedosłuchem, Monika Szylka, surdopedagog, oligofrenopedagog, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju z wybranymi metodami neurofizjologicznymi
•    Sala Doświadczania Świata jako element wieloprofilowej, kompleksowej metody usprawniania dzieci, Agnieszka Pepłowska, oligofrenopedagog, terapeuta wczesnego wspomagania, terapeuta SI oraz trener metody Tomatisa oraz Magdalena Kołodziejska, oligofrenopedagog, terapeuta SI, trener Biofeedback.
•    Niestandardowe metody wspierania rozwoju dziecka (Trening Słuchowy metodą prof. A. A. Tomatisa, EEG Biofeedback), Grażyna Mikołajewska, oligofrenopedagog, neurologopeda, terapeuta metody A. A. Tomatisa oraz EEG Biofeedback
•    Zabawy rytmem, muzyką i piosenką. Wykorzystanie form umuzykalniających w pracy z dziećmi, Radosław Witkowski, oligofrenopedagog, członek Polskiego Towarzystwa Carla Orffa.
•    W co się bawić od niemowlaka do przedszkolaka? Barbara Nowicka, rehabilitant, fizjoterapeuta, terapeuta metody Vojty, Bobath, SI, oligofrenopedagog

Related Articles

Znajdź nas na Facebook

Archiwa

Kategorie